Kedves pedagógusok, érdeklődők!
Folyamatosan választható foglalkozásaink nagy része könyvtárhasználati tartalomra épül. Célunk az iskolában megszerzett könyvtári ismeretek gyakorlása, ismétlése, elmélyítése. Szeretnénk megmutatni a diákoknak, hogy a könyvtári keretek közt megismert eszközök és technikák hogyan segítik az önálló ismeretszerzést. A tematikus órákhoz a könyves környezet lehetőséget nyújt a témához kapcsolódó könyvek (szépirodalom és ismeretterjesztő kiadványok) megismeréséhez, az információgyűjtés hagyományos módjának gyakorlásához.
Minden korosztályt szeretnénk megszólítani az óvodáskortól kezdve a felső tagozat végéig. (A gimnazista csoportokat a felnőtt könyvtár fogadja.)
Legfontosabb célunk, hogy a gyerekek jól, otthonosan érezzék magukat a könyvtári környezetben, és később is szívesen látogassanak el hozzánk, vagy más könyvtárakba.
|
1. Bevezető könyvtári óra - nagycsoportosoknak, 1. osztályosoknak - időtartam: 45 perc - A foglalkozás során egy mese (kivetítve vagy felolvasva) és beszélgetés segítségével a gyerekek megismerkednek a könyvtár általános szabályaival és lehetőségeivel, végül elkészítünk egy kis apróságot (könyvjelzőt) emlékbe. |
|
2. Könyvkupacból könyvtár ("Az én könyvtáram" mintaprogramja) - 3-4. osztályosoknak időtartam: 4x45 perc - A több modulból álló programsorozat a csoport meglévő tudásához, aktuális érdeklődéséhez igazítható. A foglalkozások a könyvtárhoz és a könyvekhez kapcsolódó fogalmakra épülő játékos feladatokat tartalmaznak, melyek csoportosan vagy egyénileg is sikerélményt nyújtanak és az új ismeretek megszerzését is lehetővé teszik. |
|
3. Tekergő - 1-4. osztály (korosztályhoz igazítva) - időtartam: 45-60 perc - A foglalkozás célja a könyvtárban való tájékozódás kialakítása, gyakorlása (részlegek megismerése feliratok és bemutatás segítségével, kereső feladatok) |
![]() |
4. Sherlock Holmes - nyomozás a könyvtárban ("Az én könyvtáram" mintaprogramja) Felső tagozatosoknak, gimnazistáknak ajánlott Időtartam: kb. 60 perc A könyvtár részlegeinek megismertetése, keresés az online katalógus és a dokumentumok adatainak segítségével. |
|
5. Olvasmányfeldolgozás a 21. században („Az én könyvtáram” mintaprogramja) Felső tagozatosoknak, csoportbontás ajánlott A programsorozat 3 alkalomból áll, az olvasmányt, vagy olvasmányokat a pedagógussal egyeztetjük. A foglalkozások során olyan online alkalmazásokat mutatunk be és próbálunk ki a diákokkal, melyek segíthetnek az érdeklődés felkeltésében és a későbbi önálló ismeretszerzésben. A feladatok fejlesztik a lényegkiemelési képességet, a kooperációt és az élő kommunikációt is az elkészült munkák bemutatásával. |
|