Kedves pedagógusok, érdeklődők!
Folyamatosan választható foglalkozásaink nagy része könyvtárhasználati tartalomra épül. Célunk az iskolában megszerzett könyvtári ismeretek gyakorlása, ismétlése, elmélyítése. Szeretnénk megmutatni a diákoknak, hogy a könyvtári keretek közt megismert eszközök és technikák hogyan segítik az önálló ismeretszerzést. A tematikus órákhoz a könyves környezet lehetőséget nyújt a témához kapcsolódó könyvek (szépirodalom és ismeretterjesztő kiadványok) megismeréséhez, az információgyűjtés hagyományos módjának gyakorlásához.
Minden korosztályt szeretnénk megszólítani az óvodáskortól kezdve a felső tagozat végéig. (A gimnazista csoportokat a felnőtt könyvtár fogadja.)
Legfontosabb célunk, hogy a gyerekek jól, otthonosan érezzék magukat a könyvtári környezetben, és később is szívesen látogassanak el hozzánk, vagy más könyvtárakba.
| 1. Bevezető könyvtári óra - nagycsoportosoknak, 1. osztályosoknak - időtartam: 45 perc - A foglalkozás során egy mese (kivetítve vagy felolvasva) és beszélgetés segítségével a gyerekek megismerkednek a könyvtár általános szabályaival és lehetőségeivel, végül elkészítünk egy kis apróságot (könyvjelzőt) emlékbe. |
2. Mesefoglalkozás
| |
| 3. Könyvkupacból könyvtár ("Az én könyvtáram" mintaprogramja alapján összeállított foglalkozás) - 3-4. osztályosoknak időtartam: 45-60 perc - A program a csoport meglévő tudásához, aktuális érdeklődéséhez igazítható. A foglalkozás a könyvtárhoz és a könyvekhez kapcsolódó fogalmakra épülő játékos feladatokat tartalmaz, melyek csoportosan vagy egyénileg is sikerélményt nyújtanak és az új ismeretek megszerzését is lehetővé teszik. |
|
4. A könyv útja - 3. osztálytól, csoportbontásban ajánlott - időtartam: kb. 60 perc - A foglalkozás során a könyv útját járjuk be a kiadótól való beérkezéstől a polcra kerülésig, valamint a könyvtár titkos tereibe is betekintést engedünk. |
![]() |
5. Nyomozás a könyvtárban Felső tagozatosoknak, gimnazistáknak ajánlott Időtartam: kb. 60 perc A könyvtár részlegeinek megismertetése, keresés az online katalógus és a dokumentumok adatainak segítségével. |
|
6. Olvasmányfeldolgozás a 21. században („Az én könyvtáram” mintaprogramja alapján) Felső tagozatosoknak, csoportbontás ajánlott A foglalkozás során olyan online alkalmazásokat mutatunk be és próbálunk ki a diákokkal, melyek segíthetnek az érdeklődés felkeltésében és a későbbi önálló ismeretszerzésben. A feladatok fejlesztik a lényegkiemelési képességet, a kooperációt és az élő kommunikációt is az elkészült munkák bemutatásával. |
| 7. Tanulj (bármit) a könyvtárban Lehetőség van arra is, hogy az osztállyal érkező pedagógus a könyvtári térben, az itteni állomány felhasználásával dolgozzon föl valamilyen témát, legyen szó irodalomról vagy természettudományról. Igyekszünk ebben előzetesen, és akár az órán is segítséget nyújtani. |
|
8. Tematikus órák A naptárt figyelve igyekszünk a magyar ünnepekhez, világnapokhoz kapcsolódó foglalkozásokat szervezni több korosztály számára. (Pl. Magyar Népmese napja, az állatok világnapja, advent, farsang, Március 15., madarak és fák napja) Az igényekről a megadott elérhetőségeken tudunk egyeztetni. |
9. Keresés a katalógusban Kihelyezett foglalkozás informatika illetve digitális kultúra óra keretében az iskola informatika termében. Csoportbontás javasolt a létszám és a gépterem kapacitásának fényében. |